Onze geschiedenis
De hamburger mag dan wel ontstaan zijn in Europa, in Hamburg om precies te zijn, toch zag het eerste McDonald's® restaurant het levenslicht in de Verenigde Staten in 1937 onder impuls van de broers Richard en Maurice McDonald. Hun ontmoeting met Ray Kroc, de stichter van het merk en niemand minder dan hun melkleverancier, gaf hun kleine onderneming een nieuw elan.
1948
De broers McDonald openen een restaurant
De broers McDonald openen een restaurant in San Bernardino in Californië. Enthousiast, snel en vriendelijk personeel, kwaliteitsproducten en betaalbare prijzen vormen het succesrecept van hun restaurant.
1955
Ray Kroc heeft een idee
Hij stelt aan de broers McDonald voor om hun netwerk met franchises te ontwikkelen. Enkele jaren en enkele commerciële successen later koopt Ray Kroc de onderneming over voor een bedrag van 2,5 miljoen dollar. Het is een gewaagde gok, maar het lukt: de zakenman opent zijn eerste restaurant in Des Plaines in Illinois en vier jaar later opent hij zijn honderdste restaurant.
1957
Filosofie in drie letters
McDonald’s® lanceert haar filosofie in drie letters. Q.S.C. voor Quality, Service & Cleanliness. Kwaliteit, service en netheid worden de gouden regels van McDonald’s®.
1961
Hamburger University
In de buurt van Chicago wordt de Hamburger University opgericht waar de toekomstige managers van de restaurants worden opgeleid.
1963
Ronald McDonald zet zijn eerste stappen in Washington.
In hetzelfde jaar vindt Lou Groen, een franchisenemer in Cincinnati, de Filet-O-Fish® uit, het eerste product dat wordt toegevoegd aan het oorspronkelijke productenaanbod van McDonald’s®.
1965
McDonald’s® Corporation zet haar steile opgang voort
10 jaar na zijn overname van de broers McDonald, zet de onderneming van Ray Kroc een nieuwe stap en maakt ze haar opwachting op de beurs van New York.
1967
Eerste twee restaurants buiten de Verenigde Staten
McDonald’s® opent haar eerste twee restaurants buiten de Verenigde Staten, in Canada en Porto Rico.
1968
De legendarische Big Mac®
Een franchisenemer creëert de legendarische Big Mac® die meteen een plaats verovert in het menu van McDonald’s®.
Het 1000ste restaurant ter wereld opent zijn deuren.
1971
Eerste stappen in Europa
McDonald’s® zet haar eerste stappen in Europa, met name in Nederland.
1974
Het eerste Ronald McDonald huis in Philadelphia
Het eerste Ronald McDonald huis wordt gebouwd in Philadelphia, waar de ouders van zwaar zieke kinderen worden opgevangen. Vandaag bestaan meer dan 200 huizen over de hele wereld.
1978
Het eerste Belgische McDonald’s® restaurant
Het eerste Belgische McDonald’s® restaurant opent zijn deuren op 21 maart 1978, tegenover de Beurs van Brussel. In de jaren daarop komen er geleidelijk 10 restaurants bij, over het hele land verspreid. Het plaatselijke beheer van de restaurants gebeurt vanuit de Europese zetel.
1980
McDonald’s België werkt sinds het allerbegin aan het verminderen van de ecologische voetafdruk en installeerde in 1980 de eerste warmtepompen in de restaurants.
1986
McDonald’s® laat van zich horen..
De beroemde McDrive, de sleutel tot het succes van het merk, verschijnt voor het eerst in Mantes-la-Ville. Het Engelse tijdschrift The Economist creëert de "Big Mac® Index". Het principe is het volgende: door in de verschillende landen van de wereld de verkoopprijs van een Big Mac® te vergelijken, kan je merken of een munteenheid al dan niet overgewaardeerd is ten opzichte van de dollar.
McDonald’s® is de eerste fastfoodketen die het publiek informeert over de samenstelling van zijn producten door de volledige lijst van ingrediënten bekend te maken.
1991
De Belgische hoofdzetel van McDonald’s® wordt opgericht
De Belgische hoofdzetel van McDonald’s® wordt opgericht. Er begint een periode van expansie en ontwikkeling van langetermijnrelaties met Belgische ondernemers-franchisenemers.
1999
100% tot biodiesel
De recyclage van frituurolie bij McDonald’s® in België draait op volle toeren! Alle gebruikte frituurolie wordt 100% gerecycleerd tot biodiesel.
2003
Het Happy Meal® mikt op afwisseling
Kinderen kunnen vanaf nu kiezen uit 160 verschillende menucombinaties! Tot het beroemde menu, speciaal voor kinderen, behoren gepaneerde vis, appelcompote, mineraalwater en melkdrankjes. Voor de kids een ware lekkernij, voor de ouders de zekerheid dat ze een goede keuze hebben gemaakt.
McDonald’s® bestaat 25 jaar in België en in datzelfde jaar wordt het concept Happy Meal® Choice gelanceerd.
2004
McDonald’s® lanceert Salads Plus!
Naast de "klassieke" sandwiches zijn er nu ook bij McDonald’s® lekkere salades, krokant fruit, smeuïge vruchtenyoghurts...
2005
Open keuken
McDo België organiseert voor de eerste keer een nationale openkeukendag: iedereen kan ontdekken hoe het eraan toegaat in de keuken van zijn favoriete McDonald’s®. Werkelijk alles wordt getoond: wat er gebeurt met de gebruikte frituurolie, hoe en waarom de temperatuur van de ijskast en de koelkamer meerdere keren per dag wordt gemeten, waarom de grill wordt gereinigd na elke bakbeurt, waarom het personeel minstens één keer per uur zijn handen wast en nog veel meer! Wist je dat de keukens van alle McDonald’s® restaurants van België op gewone aanvraag in het restaurant alle dagen van het jaar kunnen worden bezocht?
2006
Als Beste werkgever verkozen in België door de medewerkers
Bij de eerste deelname in 2006 wordt McDo België 22e op de lijst van Beste Werkgevers in België. Jaar na jaar klimt het bedrijf hoger in die lijst en verovert in 2013 de eerste plaats. Sindsdien staat McDonald’s België elk jaar in de top 3, een fantastische erkenning van de medewerkers.
2007
Het jaar van het nieuwe Happy Meal®, Wi-Fi, groene energie, duurzame koffie...
- McDo België blijft voortdurend werken aan haar voedingsprofielen. Door systematisch groentjes toe te voegen aan het Happy Meal® eten kinderen meer dan 10 ton groenten extra per maand. Het toevoegen van fruit als keuzedessert bij het Happy Meal® is een groot succes bij het jonge publiek: 3 op 4 kiezen voortaan voor fruit of een melkproduct als dessert.
- Sinds 2007 gebruiken de McDo restaurants in België alleen maar groene energie die wordt geproduceerd door windmolens en waterturbines.
- Op de autosnelweg van de informatie moet bij McDo niet worden betaald! Met de ontplooiing van het Wi-Fi-netwerk in alle restaurants van McDo kan elke klant gratis surfen.
2008
McDonald’s® zet een nieuwe stap in haar milieubeleid
Sinds 1992 heeft McDonald’s® een speciaal milieubeleid. In 2005 hernieuwde McDonald’s® haar engagement door de belofte om het percentage broeikasgas uitgestoten per geserveerde maaltijd tegen 2010 met 8% te beperken. In 2008 werd deze doelstelling al bereikt.
Sinds januari 2008 gebruikt McDonald’s® België alleen maar varkensvlees van niet-gecastreerde biggen en vrije-uitloopeieren. McDo was de eerste restaurantketen in België die overschakelde op vrije-uitloopeieren. Gaia feliciteert McDo voor deze initiatieven.
2009
De Green Truck: eigen systeem voor de ophaling en verwerking van alle afval van haar restaurants
McDo België creëert haar eigen systeem voor de ophaling en verwerking van alle afval van haar restaurants. Een groene vrachtwagen verzamelt alle afval en vervoert het in 7 verschillende gedeeltelijke stromen. Alle verpakkingen zijn bij McDonald’s® overigens samengesteld uit 90% gerecycleerd materiaal.
McDonald’s® "voedt" ook elektrische voertuigen en installeerde in 2009 het allereerste openbare herlaadpunt in de McDo in Maasmechelen.
2011
Mercuriusprijs
McDonald’s® verovert de Mercuriusprijs als werkgever met het beste imago.
2015
Uw bestelling wordt aan tafel gebracht
In het McDonald’s restaurant van Waterloo worden klanten voor het eerst aan tafel bediend.
2016
McDonald’s gaat met de Maestro burgers voor dat tikkeltje meer
De Magnificent Maurice is de eerste Maestro burger, dit zijn genereuze burgers met verrassende smaken en ingrediënten.
2017
Make it veggie, een 100% vegetarisch gamma
McDonald’s introduceert een verrukkelijk nieuw vegetarisch concept. Vanaf nu kunnen vegetariërs, flexitariërs of iedereen die eens iets anders wil, een vegetarische versie bestellen van de McChicken en McWraps.
Start McDelivery™ in Brussel
Klanten willen kiezen waar ze hun Big Mac opeten: in hun luie zetel of op een bankje in het park. Daarom start McDonald’s met McDelivery™ in de hoofdstad.
2018
Garbage, we take it personally
McDonald’s België lanceert de campagne ‘We take it personally’ om klanten te sensibiliseren tegen zwerfafval. Daarnaast neemt het deel aan opruimacties en zet het lokale samenwerkingen op om zwerfvuil lokaal aan te pakken.
In september 2018 lanceerde McDonald’s België een test in 8 restaurants met kartonnen rietjes
Big Mac viert 50 jaar
Al 50 jaar lang blijft deze cultklassieker dezelfde en bekoort hij de smaakpapillen van alle liefhebbers.
2019
40 jaar Happy Meal
De kleintjes kunnen voortaan kiezen tussen een boekje of een speeltje als cadeautje bij de Happy Meal.
Veggie breidt uit
McDonald’s België zet vegetarische producten definitief op de kaart en introduceert voor het eerst in België vegetarische nuggets die ook in de Happy Meal zitten.
Hallo papieren rietjes
Alle Belgische restaurants schakelen over op papieren rietjes.
Eerste Belgische Ronald McDonald Huis
In 2019 opende het eerste Ronald McDonald Huis in België, net naast het Kinderziekenhuis van UZ Brussel. Het Huis biedt kamers voor 10 gezinnen die hier kunnen verblijven gedurende de periode dat hun kind gehospitaliseerd is.